»Festung Europa« - Wanderarbeit - Road Movie: Eine Reihe von Spielfilmen, Dokumentarfilmen und künstlerischen Videos hat sich in jüngerer Zeit mit dem Thema Migration beschäftigt. Der Band greift diesen Zusammenhang von Medialität, Migration und Geschlecht auf: Im Zentrum der interdisziplinären Analysen stehen filmische Auseinandersetzungen mit Weltanschauungen, Religionen sowie Feindbildern, Stereotypisierungen und gesellschaftlichen Marginalisierungen. Darüber hinaus werden Prozesse des Aushandelns kultureller und sozialer Grenzen sowie die Schaffung von Subkulturen und Hybridisierung analys
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»Festung Europa« - Wanderarbeit - Road Movie: Eine Reihe von Spielfilmen, Dokumentarfilmen und künstlerischen Videos hat sich in jüngerer Zeit mit dem Thema Migration beschäftigt.Der Band greift diesen Zusammenhang von Medialität, Migration und Geschlecht auf: Im Zentrum der interdisziplinären Analysen stehen filmische Auseinandersetzungen mit Weltanschauungen, Religionen sowie Feindbildern, Stereotypisierungen und gesellschaftlichen Marginalisierungen. Darüber hinaus werden Prozesse des Aushandelns kultureller und sozialer Grenzen sowie die Schaffung von Subkulturen und Hybridisierung analysiert.Ein materialreiches Werk zu den medialen Formen der Inszenierung von Identitätszuschreibungen und -dekonstruktionen.
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Taking Yūsuf al-Qaraḍāwī as an example, this article suggests looking at neo-conservative Islamic discourse on homosexuality in connection with the enduring vehemence with which this discourse upholds religiously framed notions of marriage and the family while continuously making adaptations on questions of women's rights in order to accommodate political and societal change. In his writings, al-Qaraḍāwī systematically treats the topic of homosexuality in connection with the central theme of his programme of wasaṭiyya gravitating around the legitimate 'Islamic' family which actually proves to be a hybrid of national state sanctioned familism and a decontextualised ideal of sexual difference as an eternal 'cosmic' principle. While contributing itself to their politicisation, Islamic discourse constructs both family and sexuality as lying beyond the reach of (secular) politics. Naturalised and sacralised notions of marriage and sexuality thereby warrant a realm for religious authority to rise to legitimately speak in public. So far, research on homosexuality and Islam has largely focused on religious and juridical qualifications as well as on questions of categorisation. The main argument presented here is that the ideological zeal in Islamic discourse on the topic is always also more basically directed against any attempt at transferring the language of (secular) rights to issues of gender and sexuality.Key words: heteronormativity, Islamic discourse, homosexuality, sexual rights, Islamic normativity.
Aus der Perspektive konservativer islamischer Diskurse zu Ehe, Familie und Sexualität untersucht der Artikel Kulturalisierung als transnationale Strategie der Aushandlung von Differenz und Anerkennung. Gefragt wird sowohl nach den historischen und strukturellen Voraussetzungen dieser Dimension von Kulturalisierung als auch nach deren Wirkung im Rahmen laufender Auseinandersetzungen um Geschlechterverhältnisse in der arabischen Region. Im Vordergrund der Analyse stehen ausgewählte Publikationen aus dem Werk des bekannten ägyptischen Religionsgelehrten Yūsuf al-Qaraḍāwī (geb. 1926). Besondere Aufmerksamkeit wird der spezifischen transnationalen Konnektivität konservativer islamischer Positionen gewidmet. Es wird gezeigt, wie sich Kulturalisierung als transnational vernetzte und legitimierte Strategie mit spezifischen Formen der Naturalisierung und Sakralisierung verschränkt. Kulturalisierung trägt im Ergebnis dazu bei, Geschlechterdifferenz als Kern islamischer Identität zu enthistorisieren und damit gerade auch gegenüber innermuslimischer Kritik zu immunisieren.
In: Journal of Middle East women's studies: JMEWS ; the official publication of the Association for Middle East Women's Studies, Band 8, Heft 1, S. 10-36
This paper focuses on competing appropriations of international women's rights standards in the framework of the Moroccan Equity and Reconciliation Commission (ERC) and its follow-up projects. I argue that, even if the ERC's gender approach has been introduced as part of international models of transitional justice, it is geared toward earlier women's rights and human rights activism, as well as to established state practices of at least selectively supporting women's rights. Like political reform in general, the ERC and its gender approach are an outcome of internal, long-time dynamics of change. Within the ERC's politics of gender, there exists a tendency to depoliticize women's rights activism in the process of reconciliation by making women a target for welfare measures and "human development." Yet, at the same time, the officially recognized gender approach also allows for strategies to broaden the basis for women's rights activism by making women's experiences of violence during the "Years of Lead" (the period of fierce repression under the rule of Hassan II), an issue of concern in the framework of its new politics of memory. The implementation of the ERC's gender approach can be interpreted as an example of how women's rights activism may be able to push its agenda while adjusting to both transnational discourses and national politics.
In: Informationsprojekt Naher und Mittlerer Osten: INAMO ; Berichte & Analysen zu Politik und Gesellschaft des Nahen und Mittleren Ostens, Band 11, Heft 44, S. 11-14
This article is devoted to an analysis of Algerian court cases. It focuses on family law in practice, in order to shed light on the disputed character of this realm of law and the ambiguity involved in its reform. The aim of the article is to question the assumption of an intrinsic opposition between the (traditional/Muslim) family on the one hand, and (modern) state law on the other. It will be argued that the legal regulation of the family, far from being simply imposed by the state, represents a dynamic process in which different actors with different interests and orientations partake. The material used consists mainly of decisions taken by the Algerian Supreme Court covering the period from 1963 (the year of the its creation) to 1990.
Die unabhängige algerische Frauenbewegung entstand in den 80er Jahren. Die im Juni 1984 verkündete Familiengesetzgebung, die keine Forderung der Frauen berücksichtigt hatte, führte 1985 zur Gründung der "Association pour l'Egalite devant la Loi des Femmes et des Hommes". Weitere Vereinigungen folgten. Die Autorin geht auf die charakteristische Dynamik und Logik in den von den Frauen bestrittenen Kämpfen ein. Besondere Aufmerksamkeit wird der Entwicklung der politischen Sensibilität der Frauenbewegung und deren Beziehungen zu anderen Bewegungen im Kampf um Demokratie und Modernität gewidmet. (DÜI-Ott)